Chinese smartphones zijn bezig met een grote opmars. Merken als Huawei en OnePlus krijgen steeds meer grip op de Europese markt. Wie en wat zijn die merken precies? En hoe komt het dat smartphones afkomstig van deze merken steeds meer in trek raken? We bespreken de twee Chinese smartphone fabrikanten welke hun toestellen al in Nederland leveren.

Huawei; populair in Nederland

Na het succes in Azië begon Huawei in 2012 met het bestormen van de Europese telefoniemarkt. Dit deed het bedrijf met relatief goedkope smartphones met zowel Android als Windows Phone 8 als besturingssysteem. Momenteel heeft Huawei een stevige grip gekregen op de Europese markt, waaronder ook op de Nederlandse. Mede dankzij de Ascend P series heeft Huawei zich in Nederland bewezen en lopen er steeds meer mensen met een Huawei toestel rond. In tegenstelling tot andere Chinese smartphones zijn er in Nederland voor Huawei toestellen diverse accessoires te vinden, waaronder een groot aanbod in Huawei hoesjes en andere soorten protectors. Onlangs heeft Huawei een nieuw merk in Europa geïntroduceerd genaamd Honor. Deze lijn lijkt zich op de onderkant van de markt te richten, waar Huawei zich meer op de bovenkant richt. Qua prijs zijn deze smartphones dus nog een stuk aantrekkelijker dan de toestellen van Huawei.

OnePlus; slim stukje marketing

Naast Huawei heeft ook OnePlus een stap op de Nederlandse markt gezet. In april 2014 onthulde OnePlus haar eerste toestel, de OnePlus One. Het bedrijf lijkt banden te hebben met Oppo, ook een Chinese fabrikant van smartphones. Het gerucht gaat dan ook dat Oppo het bedrijf OnePlus gebruikt als nieuw westers merk, om op die manier sneller de westerse markt te kunnen veroveren. Met het onthulde toestel wou het bedrijf de concurrentie aangaan met de grotere spelers in de smartphonemarkt. Dit wilden ze bereiken door middel van een toestel met zeer goede specificaties tegen een extreem lage prijs te verkopen. Het budget van OnePlus was echter zeer beperkt, waardoor dure campagnes niet mogelijk waren. Het bedrijf verzamelde dan ook zoveel mogelijk fans op hun eigen forum en spoorde hen aan de naam van OnePlus te verspreiden. De hele wereld keek al snel toe en na de lancering had elke techsite het over dit nieuwe toestel. Uit alle hoeken was er al snel veel belangstelling, maar OnePlus had niet het kapitaal om een massale voorraad aan te leggen. Ze lanceerden dan ook een speciaal invitesysteem, waar enkel mensen met een uitnodiging het product konden kopen. De eerste fans kregen als eerste toegang en er waren diverse weggeefacties. Vandaag de dag is het toestel voor iedereen beschikbaar en heeft OnePlus alweer aangekondigd met een ware opvolger bezig te zijn.

Wat kunnen we verder nog verwachten?

Chinese fabrikanten zitten niet stil en ze lijken steeds meer marktaandeel in handen te krijgen. Dit gaat ten koste van de grote huidige spelers Samsung en Apple. Naast Huawei en OnePlus zijn er nog vele andere Chinese fabrikanten met een behoorlijke potentie. Denk hierbij aan Lenovo, ZTE, Oppo en Xiaomi. Vooral Xiaomi maakt een grote opmars. Dit relatief jong bedrijf uit 2010 behoort vandaag de dag tot de drie grootste fabrikanten van smartphones ter wereld. Begonnen in eigen land is het succes zo groot geworden, waardoor ze de vraag nog maar nauwelijks aan kunnen. Het kan daarom nog wel enkele jaren duren voordat deze fabrikant in Europa voet aan wal zet. Het laat in ieder geval wel zien dat Chinese smartphones zeer in trek zijn en dat ook Nederlanders er steeds vaker mee zullen rondlopen, al zal dat voorlopig nog vooral smartphones van Huawei en OnePlus zijn.

Reageer op dit artikel

avatar
  Subscribe  
Abonneren op