Wat maakt het Koreaanse voedingspatroon zo anders vergeleken met die uit Nederland? Om een antwoord hierop te kunnen geven, gaan we het Koreaanse dieet bestuderen en vergelijken met die van het Nederlandse.

In tegenstelling tot de Koreaanse keuken bestaat de Nederlandse keuken uit een combinatie van aardappels, groenten en vlees (stamppot), een maaltijdsoep of pannenkoeken. Nederland is erg multicultureel waardoor we ook heel veel invloeden hebben van andere keukens, zoals de Indonesische, de Surinaamse en de Chinese keuken, maar dan aangepast aan de Nederlandse smaak. Overal waar men in Nederland komt, kan je iets van de verschillende keukens proeven. Nu Sinterklaas en Kerst op komst is, is er overal genoeg te snacken en omdat het kouder wordt, zijn er ook nog eens oliebollen kraampjes buiten. Dus genoeg te eten!

1

Een traditionele Koreaanse maaltijd
Als we kijken naar de Koreaanse keuken , dan is deze meestal kruidig en pittig, men eet daar veel groenten, minder vlees, veel vis en ook veel schaal-/ schelpdieren. Kimchi is de bekende Koreaanse gepekelde groente die gemaakt is van Chinese kool, lente uitjes, knoflook en rode pepers. Er zijn verschillende soorten kimchi’s in Korea. Soms gebruikt men radijs, komkommer, spinazie of taugé in plaats van Chinese kool om kimchi te maken. Kimchi hoort bij elke Koreaanse maaltijd, daar kan men niet zonder. Voor de mensen die het interessant vinden om zelf kimchi of een ander Koreaans gerecht te maken, is de website ‘www.maangchi.com’ een aanrader. Op de website staan de meeste Koreaanse recepten inclusief videotutorial.

Een typisch traditionele Koreaanse maaltijd bevat rijst, soep, banchan (= bijgerechten) en een hoofdgerecht met vlees of vis (zie foto). Er zijn veel verschillende bijgerechten bestaande uit groenten. Dit is natuurlijk gezond, want groenten leveren weinig calorieën en veel voedingsstoffen op, waardoor je na het opeten van dit allemaal vol zit, zonder teveel calorieën binnen te krijgen.

 

Eetpatroon in Korea

In Korea eet men op een dag drie maaltijden en een aantal keer tussendoor. Het ontbijt wordt meestal thuis gegeten, maar de jongere generatie koopt hun ontbijt liever buiten, meestal kopen ze Gimbap of Tteok. Gimbap is de Koreaanse versie van een sushi rol en is gebaseerd op de Japanse Makizushi sushi rol. In deze Koreaanse sushi rol zitten ham, eieren, wortels, spinazie, komkommer, radijs, worst, tonijn, surimi en kaas. Tteok is een soort gestoomde rijstcake gemaakt van kleefrijst die gevuld is met diverse ingrediënten zoals rode bonen, jujube, sesamzaad of pijnboompitten.

 

3Voor de lunch eten de Koreanen vaak Bibimbap (rijst met verschillende groenten, ei en gochujang: rode peper pasta), Tteokbokki (rijstcake met vis cake geroerbakt in rode peper pasta), Samgyetang, Seolleongtang, Galbitang en Juk (rijstepap).

Tot slot eten de Koreanen in de avond vlees voor het diner, voorbeelden van vleesgerechten zijn Dakgalbi, Galbigui en Bulgogi. Dakgalbi is een kipgerecht dat gekruid is met verschillende kruiden en dan gekookt wordt in rode peper pasta met kool en uien als groenten. Galbigui wordt vaak gemaakt van rund- of varkensribben die gemarineerd zijn in sojasaus, sesamolie, suiker, groene ui en fijngemaakte ui. Bulgogi is een van bekendste gerechten uit Korea, het zijn dunne plakjes rundvlees gemarineerd in sojasaus, sesamolie, perensap of suiker, fijngemaakte knoflook en groene ui.

 

Als snacks eten de Koreanen vaak Tteokbokki, Sundae, Odeng en Twigim. Sundae is bloedworst dat gemaakt wordt van gestolde varkensbloed, glasnoedels, gerst met varken/koeiendarmen voor de buitenkant van de worst. Odeng zijn vis cakes op saté stokjes. Twigim zijn verschillende soorten gefrituurde snacks. (Zie foto voor Koreaanse street foodsnacks).4

 Koreaanse ‘street food’ snacks

 

Koreaans vs. Nederlands voedingspatroon

Het Koreaans voedingspatroon heeft voor- en nadelen. De voordelen van hun dieet is dat het laag in verzadigd vet en transvetten is. Dit zijn ‘slechte’ vetten die hart- en vaatziekten kunnen veroorzaken. Men gebruikt daar veel meer plantaardige oliën en ze eten vaker vis of schaal-/ schelpdieren. Maar het Koreaanse dieet heeft ook nadelen. Er zit veel natrium in hun gefermenteerde groenten waardoor dit minder goed is voor je lichaam, want teveel natrium zorgt voor een hoge bloeddruk en verhoogt juist de kans op hart- en vaatziekten.

 

Het Nederlandse voedingspatroon daarentegen is iets minder gezond. Vooral wanneer men echt op z’n authentiek Nederlands zou koken, dus met roomboter bijvoorbeeld. Roomboter maakt alles natuurlijk veel lekkerder, maar ook veel vetter. Ook maakt men de Hollandse stamppot vaak met worst. Worst bevat veel verzadigd vet en natrium. Vergeleken met de Koreanen eten Nederlanders ook minder vis of schaal-/ schelpdieren en is het natriumgebruik in Nederland ook erg hoog, maar minder hoog dan die in Korea. In Nederland komt dit vooral door de kant-en-klaarmaaltijden, de maaltijden in de meeste restaurants en fastfoodsnacks. Het aantal eetmomenten van beide landen is ongeveer hetzelfde, in Nederland wordt door het Voedingscentrum geadviseerd dat men drie maaltijden en maximaal vier keer iets tussendoor mag eten en in Korea is dit ongeveer hetzelfde.

 

Samenvattend is het antwoord op de vraag ‘Wat maakt het Koreaanse voedingspatroon zo anders vergeleken met het Nederlandse?’ dat men in Korea veel pittige en gefermenteerde groenten eet, zoals kimchi, maar ook meer veel vis en schaal-/ schelpdieren en hun eigen ‘street food’ in plaats van ‘junkfood’ dat wij hier kennen. Wat ook opvalt, is dat men drie keer warm eet en geen brood zoals men dat in Nederland doet. Bij deze vergelijking is uitgegaan van het traditionele Nederlandse straatbeeld, door de multiculturele diversiteit en het opkomen van meer duurzame en bewustere voedingskeuzemogelijkheden is het Nederlandse voedingspatroon lang niet meer zo ongezond als voorheen.

 

  • Sie ah Cheung

 

 

 

 

GEEN REACTIES