China is als opkomende economie een aantrekkelijk land voor buitenlandse bedrijven om zaken mee te doen. Veel bedrijven nemen deze kans ook, maar vergeten dat dit niet zo gemakkelijk is als zij denken. De Chinese Kamer van Koophandel in Nederland laat weten dat meer dan 80 procent van de buitenlandse bedrijven die zaken doen in China het niet redden.

De Nederlander Peter Pronk van Beijing 1421 Business Consulting bevestigt dit. Met zijn bedrijf, dat gevestigd is in Beijing, helpt hij zakenlui om bewuster te worden van het verschil in de zakencultuur
tussen verschillende werelddelen. In een interview met China Radio International vertelt hij dat veel buitenlanders teveel zaken doen als een westerling en daarbij geen rekening houden met de Chinese
zakencultuur.

“Zaken doen met China doe je niet zomaar even. Het is belangrijk dat je er veel tijd in stopt, van te voren
marktonderzoek doet en gaat netwerken met diverse partijen. Ook is het van belang dat je bereid bent om mee te gaan naar etentjes, karaokebars, sauna’s en feestjes. Want pas wanneer je een band hebt opgebouwd met de Chinese zakenpartner, kun je echt beginnen met zaken doen met hen.” Pronk laat ook weten dat het andersom ook het geval is. Als een Chinees bedrijf in het westen zaken wil doen, dan is het van belang om eerst te onderzoeken hoe de lokale markt in elkaar zit, voordat het bedrijf in gaat op een voorstel.

GEEN REACTIES