BlackBerry’s, wie kent ze niet?

De jeugd van tegenwoordig heeft er tegenwoordig allemaal een (gehad). Het merk was onwijs populair, maar is in korte tijd veranderd van een “HOT” naar een “NOT” product.

In 2010  begon de opkomst van de BlackBerry onder de jongeren in Nederland. Vooral dankzij het fijn typende fysieke QWERTY-toetsenbord en het “pingen” was de BlackBerry Bold 9700 dat jaar het best verkochte toestel in Nederland, maar inmiddels zijn veel jongeren overgestapt op een Android of iPhone toestel.

Wereldwijd gezien had BlackBerry anderhalf jaar geleden nog ongeveer 19% van de markt in eigen handen. Een half jaar geleden was dit nog maar ongeveeer 11% en het blijft maar dalen en dalen. Het gaat zelfs zo slecht dat beide directeuren van RIM, de makers van de BlackBerry, zijn opgestapt en vervangen zijn door een nieuwe algemene directeur.

Maar waarom gaat het opeens zo slecht? Wat zijn de plus- en minpunten van een BlackBerry en wat heeft een BlackBerry niet wat een Android of een iPhone toestel wel heeft?

BlackBerry heeft het moeilijk tegen andere besturingssystemen zoals iOS van Apple en de marktleider Android omdat het zelf niet innovatief genoeg is. Er worden te weinig vernieuwingen in nieuwe BlackBerry toestellen gebracht waardoor bestaande klanten geen zin hebben in een nieuwe BlackBerry en liever overstappen op andere fabrikanten die hun toestellen continue vernieuwen.

Een toestel waar andere software zoals Android (o.a. Samsung, Sony, HTC en LG) of iOS (Apple iPhone) op draait, is op dit moment vele malen populairder dan een BlackBerry. Het komt vooral omdat mensen tegenwoordig meer willen dan alleen bellen, smsen, e-mailen en foto’s maken. Mensen willen ook internetten op een groter beeldscherm, spelletjes spelen, filmpjes kijken en veel applicaties downloaden. Zo kan je bekende applicaties zoals Instagram, Wordfeud en Draw Something niet op een BlackBerry spelen, maar wel op een Android of iPhone toestel.

Dankzij “BlackBerry Messenger” oftewel “pingen” kan men gratis berichten sturen van BlackBerry naar BlackBerry, eigenlijk gratis SMSen dus. Dit was de voornaamste reden dat iedereen een BlackBerry wilde, omdat het SMSjes bespaarde waar je voor elk berichtje moet betalen.

Maar sinds de komst van de applicatie “WhatsApp” voor Android en iPhone toestellen stapte men opeens massaal af van de BlackBerry, omdat WhatsApp eigenlijk bijna hetzelfde is als BlackBerry Messenger, alleen toegankelijker voor meer mensen. Want met WhatsApp kan je namelijk niet alleen van BlackBerry naar BlackBerry gratis berichten sturen, maar bijvoorbeeld ook van BlackBerry naar een iPhone of van een iPhone naar een Android toestel.

 

 

Pluspunten BlackBerry
–       De meeste BlackBerry’s (met uitzondering van de full-touchscreen BlackBerry’s) hebben een fijn QWERTY-toetsenbord waardoor je snel, foutloos en blind e-mails en chatberichten kunt typen.
–       BlackBerry gebruikt hun eigen berichten systeem “BlackBerry Messenger” (ook bekend als pingen) waardoor je snel berichten naar andere BlackBerry’s kunt sturen.
–       De meeste BlackBerry’s hebben een fijn zakformaat.
–       BlackBerry’s zijn goed beveiligde toestellen waardoor het nog populair is onder zakelijke gebruikers.

 

Minpunten BlackBerry
–       BlackBerry heeft weinig applicaties ten opzichte van Android en iPhone toestellen.
–       BlackBerry loopt qua innovatie en toestelspecificaties ver achter op hun concurrenten.
–       De camera die in BlackBerry’s zitten maken niet al te mooie foto’s vergeleken met vele andere toestellen
–       Het merk heeft helaas teveel hard- en software problemen.

 

Conclusie:
De reden dat BlackBerry’s niet meer zo goed worden verkocht is omdat ze achter lopen op hun concurrenten.

Het biedt te weinig plezier aan de hedendaagse consument ten opzichte van andere merken smartphones en dat is hun grootste fout.

Het bedrijf RIM heeft vooral nog een grote groep zakelijke gebruikers waar ze het van moeten hebben, maar als ook die groep eenmaal stopt met het gebruiken van de veilige, compacte en simpele BlackBerry, dan lijkt het mij einde verhaal voor het bedrijf wat ooit nog zo’n grote rol speelde in de markt.

 

GEEN REACTIES