De laatste jaren is de populariteit van Koreaans popmuziek, ook al wel K-pop genoemd, enorm toegenomen. Niet alleen is het razend populair in Azië, maar de populariteit breidt zich ook langzaam uit naar Amerika, Zuid-Amerika en nu ook Europa. De populariteit en verspreiding van K-pop wordt ook wel de “Hallyu” of de “Korean Wave” genoemd. Hallyu heeft trouwens niet alleen te maken met Koreaans popmuziek, ook o.a. de Koreaanse drama’s en films vallen hieronder.

Hallyu is eigenlijk ontstaan door het verkopen van uitzendrechten van Koreaanse drama’s aan andere landen in Azië. Het begon allemaal met drama’s als Autumn Tale, Winter Sonata, Stairway to Heaven en Full House. Het was ongekend populair in het buitenland, met name in Japan. Al snel volgde de rest, zoals Koreaans eten, Koreaans muziek en taal.

Naast Koreaanse drama’s is K-pop ook enorm populair aan het worden over de hele wereld. K-pop is vergelijkbaar met Engelstalig popmuziek, maar dan zoeter; meer de richting van bubblegum pop. Heel veel nummers zijn ook “hook” nummers, met andere woorden, nummer met een melodie dat blijft hangen met veel terug komende woorden erin. Een goed voorbeeld van een “hook song” is Gee van Girls’ Generation. Het woordje “Gee” wordt wel 52 keer herhaald in dit nummer. Ook hebben de artiesten danspasje dat snel over te nemen zijn. Voor de meest belangrijke en herkenbare danspasjes zijn er ook namen voor verzonnen. Om bij het nummer “Gee” te blijven; hierin heb je een danspasje dat “crab leg dance” wordt genoemd (het stukje waar ze allemaal naar links of rechts schuiven).

Doorbreken in de Zuid-Koreaanse markt valt niet mee aangezien de concurrentie enorm hoog is. De muziekindustrie in Zuid-Korea zit namelijk anders in elkaar dan die van Nederland of Amerika. In plaats van ontdekt te worden, platencontract af te sluiten en een cd uit te brengen, moet je in Zuid-Korea eerst door allerlei auditierondes heen. Wanneer je door de auditierondes heen komt, dan wordt je een trainee bij de platenmaatschappij. De gemiddelde trainingsperiode is 3-4 jaar, maar soms kan een trainingsperiode ook 7-8 jaar duren. Deze trainingen zijn loodzwaar. Naast gewone school, krijg je ook intensief zangles, dansles, acteerles en les in verschillende talen zoals Chinees, Engels en Japans. Je wordt ook constant in de gaten gehouden door de platenmaatschappij en wanneer ze je niet genoeg vinden kan je gelijk je spullen pakken en vertrekken. De druk ligt dus enorm hoog, want alleen als ze je goed genoeg vinden, kan je pas een debuut maken in een groep of als solo artiest.

In de westerse muziekwereld zijn boybands en girl groups allang passé, maar in Zuid-Korea maken zij juist de meerderheid uit van de (bekendere) artiesten. Voorheen waren de boybands voornamelijk populair in Zuid-Korea. Sinds een jaar of twee is ook de girl group craze daar begonnen. Dit jaar alleen zijn er ongeveer 50 girl groups die hun debuut hebben gemaakt! Helaas zijn er maar een paar girl groups (en boybands) die echt doorbreken, en hun naam laat hangen bij het publiek.

Elke keer wanneer Koreaanse groepen een nieuw album of een mini album (3-4 nummers) uitbrengen en intensief gaan promoten, wordt het ook een “comeback” genoemd. De datum van de comeback is trouwens enorm belangrijk. Geen één minder bekende groep wilt op dezelfde datum als een enorm populaire groep een comeback maken. Dit, om te vermijden dat ze geen publiciteit krijgen en overschaduwd worden door de bekendere groep. Zo zou Girls’ Generation afgelopen september al een comeback maken, maar het werd uiteindelijk opgeschoven naar november. Platenmaatschappijen die van plan waren hun artiesten in november een comeback te laten maken, verschoven hun plannen naar oktober.

De interactie tussen Koreaanse artiesten en hun fans zijn intensiever. In Zuid-Korea hebben de fandoms van de artiesten allemaal een eigen naam en sommigen hebben ook een officiële kleur. Wat voorbeelden en de betekenissen op een rijtje. Bij een aantal namen trek ik overigens wel een wenkbrauw op en ik denk niet dat ik de enige ben:

 

 

 

 

 

 

-Girls’ Generation: SONE, (staat voor So One, en het betekent dat Girls’ Generation en hun fans altijd één kunnen zijn) kleur roze

-Super Junior: ELF (EverLasting Friends), kleur saffierblauw

-DBSK: CassiopeiaSuper Junior: ELF/Cassies (staat voor de 5 sterren van het sterrenbeeld Cassiopeia en vertegenwoordigt de 5, nu 2, groepsleden)

-SHINee: Shawol (SHINee World), kleur (aqua) groen

-2PM: HOTTEST. Hun labelgenoten heten trouwens 2AM en ze noemen hun fans I AM. Samen vormen 2PM en 2AM “One Day” en vormen hun fans “I AM HOTTEST”

-BEAST (Boys of the EAST Standing Tall): B2UTY (als in Beauty and the BEAST), kleur donkerblauw

-2NE1: Blackjack

-Big Bang: VIP (Very Important Person), light stick in een vorm van een kroon met de kleur geel.

-T-ara: Diadem

-Wonder Girls: Wonderful, kleur (burgundy) paars

Om de artiesten tijdens optredens aan te moedigen, heeft elk nummer wel een “fan chant”. Dus in plaats van met het hele nummer mee te zingen, zingen de fans alleen maar een aantal zinnen/woorden mee. Elke fan neemt dan ook de kleur light stick mee voor de artiesten die ze willen aanmoedigen. Zo kunnen ze beter een zee van één kleur maken en hun favoriete artiest aanmoedigen.

Met de hulp van sociale media als YouTube en Twitter blijft K-pop met al zijn “rules” niet alleen in Korea, maar het verspreidt zich razendsnel over de hele wereld. Overal worden er Flashmobs gehouden en petities getekend om de Koreaanse idolen naar hun land te laten komen optreden. Zo  trad SMTown (met o.a Super Junior, DBSK, Girls’ Generation, F(x) en SHINee) op in Parijs, Tokio en New York. Ook worden er overal K-pop concerten gegeven met bekende namen, zoals K-pop concerten in Australië, Dubai en China. Koreaanse artiesten worden overal heen gevlogen, zo was SHINee laatst nog in Londen voor de Korean Film Festival, Big Bang in Belfast voor de MTV EMA Awards (World Wide Act award) en JYJ hield een reeks succesvolle concerten in Europa. Het ziet er naar uit dat de populariteit van K-pop niet te stoppen is. Zo komt Cube Entertainment (met o.a BEAST, G.NA en 4minute) binnenkort naar Londen en wordt in februari Music Bank (Koreaanse muziekprogramma) gehouden in Parijs met verschillenden artiesten zoals 2PM, BEAST en Girls’ Generation. Ook brengt Girls’ Generation binnenkort (december) de Engelstalige versie van The Boys uit als single in Amerika. Verder zal de single ook te koop zijn in Parijs en Spanje en misschien ook wel in andere Europese steden. K-pop, en daarmee de Korean Wave, komt er dus aan, of je het nou leuk vindt of niet!

nieuwste oudste meest gestemd
Abonneren op