De OV-shitkaart, oftewel de OV-chipkaart. Wie kent hem nou niet? Op 3 november 2011 werd de kaart het vervoerbewijs voor het openbaar vervoer in Nederland. Met de invoering hiervan zouden wij geholpen zijn volgens de voorstanders van de kaart. Niet meer nadenken over hoeveel zones je moet afstempelen op de strippenkaart, geen apart metro- en treinkaarten meer. Met één kaartje in de tram, bus, metro en de trein. Klinkt mooi toch? De OV-chipkaart is echter niet zo bevorderlijk voor de mens en zorgt al helemaal niet voor gemak, althans dat vind ik.

Ten eerste wil ik het hebben over de lange rijen die bij de oplaadpunten staan. Op stations die vaak bezocht worden, staan meestal wel een paar oplaadautomaten, maar op de overige stations staat er vaak maar één machine. Voor de machines staat er dan meestal een lange rij en aangezien er niet altijd een medewerker aanwezig is op elk station maken de mensen die moeite hebben met het opladen van de kaart de wachttijd alsmaar langer. (lees: toeristen en bejaarden) Toeristen zijn meestal in een groepje, moet je nagaan hoe lang het kopen en het opladen van een kaartje kan duren. Eigenlijk zou er genoeg personeel moeten zijn om in zulke gevallen een helpende hand te bieden. Ik verwonder mij altijd over het feit dat er gecontroleerd wordt met tien man bij de uitgang van de in –en uitcheck poorten, maar slechts één mannetje bij een oplaadpunt zetten…

De kaart zou ons minder geld moeten kosten: wij betalen immers per gereisde kilometer. Volgens mij kost de kaart meer dan hij opbrengt. Kijk maar naar de velen deuren die ingetrapt worden door zwartrijders. Tegenwoordig hoeven ze niet eens ingetrapt te worden, want mensen klimmen er gewoon over heen. (Ja, ik heb het zelf gezien) Maar de meeste zwartrijders trappen ze wel in, wat kan zorgen voor defecte poorten. Als je een beetje geluk hebt, doet het poortje het nog half. Dan kun je je nog tussen de deuren wurmen als er maar één opengaat. Dit kost de overheid aardig wat centen op jaarbasis om die poorten weer normaal te laten werken.

Veel mensen vergeten zelf uit te checken als de poorten gewoon open zijn, dit kost de reiziger onnodig geld en ergenis. Bij het vergeten uit te checken kun je het geld laten terugboeken op je rekening middels een formulier.

Ik verlang terug naar de tijden dat de tram- en buschauffeurs wisten hoeveel zones er gestempeld moesten worden als je de bestemming aan hem vermeldde. De tijden dat we gewoon zorgeloos uit konden stappen zonder ons druk te maken om het uitchecken.

De tijden dat we ons niet druk hoefden te maken of wij de OV-chipkaart nog bij ons hadden, of verloren waren. Wat een problemen krijg je als je de kaart kwijt bent geraakt. Bellen naar de klantenservice om hem te laten blokkeren en daarna wachten totdat je een nieuwe opgestuurd krijgt. Als je de anonieme kaart ben kwijtgeraakt, is het wel een minder erge ramp. Ik verlang terug naar de tijden dat de strippenkaart het vervoersbewijs was. Mijn zorgen maken om aparte metro- en treinkaarten. Ja, dat wil ik!

GEEN REACTIES