Op 4 april 2012 was het weer zo ver. Het tweejaarlijkse Aziatische Film Festival CinemAsia ging weer van start. Dit jaar bevond de locatie zich midden in hartje Amsterdam: De Balie bij het Leidseplein wel te verstaan. Door deze centrale locatie was het voor velen veel makkelijker te bereiken dan de vorige editie. En dat merkte je ook meteen, want bij de vele screenings die gedraaid werden, was het elke keer bomvol bezoekers.

De reden dat het CinemAsia Film Festival in 2003 is opgericht is om Aziatische cinema binnen de Nederlandse filmindustrie te stimuleren. Daarnaast biedt CinemAsia een platform aan voor Aziatische Nederlanders en media professionals op dit gebied. CinemAsia richt zich op onafhankelijke Aziatische diaspora films, die verschillende gezichten van cultuur en identiteit belichten. CinemAsia is het enige festival in Europa dat werkt met Aziatische programmeurs, medewerkers, vrijwilligers, stagiairs en filmmakers met als doel de promotie van Nederlands-Aziatisch leiderschap in de creatieve media, film en televisie-industrie.

Elke dag van het Festival is er een thema dat extra onder de aandacht gebracht wordt. Zo was het woensdag uiteraard de grote opening, met daarin een speciaal optreden van Na-Yeong Jeon die de hoofdrolspeelster is van de musical Miss Saigon. Met een vol publiek werd daarna de screening van de Hongkongse film The Great Magician vertoond. Dat de opening veel aandacht heeft getrokken was uiteindelijk wel te merken doordat er met geen mogelijkheid nog meer kaarten beschikbaar waren.

De volgende dag was er een Koreaanse opening, waar de Koreaanse blockbuster The Frontline zijn Europese première zag. Opnieuw was de grote zaal compleet gevuld, met ruim 150 seats die volledig bezet waren. Zelfs de Koreaanse ambassadeur was uitgenodigd en kwam gezellig mee borrelen bij de Koreaanse Receptie, om daarna met de menigte de film te gaan kijken.

Mensen die bekend zijn met de Koreaanse geschiedenis, weten dat er met de film een beeld geschetst wordt over de Koreaanse oorlog die ruim 60 jaar geleden plaats heeft gevonden. Een oorlog die talloze slachtoffers heeft geëist, maar wel de boeken in gaat als oorlog zonder enig resultaat. Deze 2 uur durende film geeft daar een goed visueel beeld van. Voordat de film begon, werd er voorafgaand netjes meegedeeld wie de film gemaakt heeft en wat we konden verwachten. Voor de bezoeker die zonder enige info de film ingaat, is dat absoluut een pluspunt. Ook was het de bedoeling om aan het einde van de film je rating te geven voor de film.

Buiten het Koreaanse thema zijn er ook nog een aantal andere thema’s die gedurende deze Festival sterk naar voren komen:

Asian Diaspora: waarin jonge opkomende filmproducenten hun moment van faam kunnen krijgen en hun zelf geregisseerde of geproduceerde film kunnen vertonen
Asian Eyes of Doc: documentaires gemaakt door Aziatische regisseurs

Queer & Asian: hierin belicht CinemAsia de verhalen en films van gemarginaliseerde groepen binnen de Aziatische gemeenschap

En natuurlijk nog commerciële kaskrakers uit de verschillende Aziatische landen. Al met al dus een Festival met een grote mate van diversiteit. Je kan bijna zeggen dat er voor elke Aziaat wat wils is.

Mocht het Festival compleet aan je voorbij zijn gegaan, dan geeft dat niet. CinemAsia zal op 14 april doorreizen naar Rotterdam en daar twee screenings vertonen. En op 15 april ook nog eens naar Den Haag gaan.

 

Irene Quah

 

GEEN REACTIES