Het nieuwe Formule 1-seizoen staat weer voor de deur! In het weekend van 14 maart is het F1-circus te vinden tijdens de Grote Prijs van Bahrein. Het belooft dit jaar, mede dankzij de rentree van 7-voudig wereldkampioen Michael Schumacher, de komst van nieuwe F1 teams en nieuwe regels, een nóg spectaculairder seizoen te worden dan het vorige. Reden genoeg dus om in ieder geval tijdens de openingsrace aan de buis gekluisterd te zitten. Maar voordat je verderop in dit artikel de feiten en veranderingen van seizoen ’10 kan doornemen, kan je eerst nog even terugblikken op de hoogtepunten van seizoen ’09.

Hoogtepunten seizoen 2009

Voordat seizoen ’09 begonnen was, waren er in dat jaar ook nieuwe regels ten opzichte van het jaar daarvoor. Zo werd de vormgeving van de auto drastisch veranderd en werd er weer geracet op racing sliks (=banden zonder groeven). Verder werd midden in het seizoen Renault’s teambaas Flavio Briatore op staande voet ontslagen door Renault en kreeg hij een schorsing opgelegd van de bond. Briatore zou bij de Grote Prijs van Singapore ’08 autocoureur Nelsinho Piquet de opdracht hebben gegeven om opzettelijk te crashen. Door de crash won Piquet’s teamgenoot Fernando Alonso de wedstrijd. 2009 kenmerkte zich ook door de zware crash van Felipe Massa. Doordat een projectiel tegen zijn helm vloog, raakte hij buiten bewustzijn en crashte hij met hoge snelheid tegen de muur.

 

Crash Masssa + 2e helft van seizoen in beeld

Daarnaast was er in 2009 ook een ‘nieuw’ team in het deelnemersveld: Brawn GP. (Brawn GP had het voormalige Honda F1-team overgenomen). Al tijdens de eerste Grand Prix was het al raak voor het debuterende team: met een 1e en 2e plek lieten ze tijdens de Australische Grand Prix zien dat ze de potentie hadden om de kampioenstitel én de constructeurtitel binnen te slepen. Rubens Barichello en Jensen Button, beide Brawn GP, domineerden de eerste seizoenshelft en aan het einde van de rit bleek die voorsprong ook net voldoende te zijn voor de seizoenswinst; Brawn GP wint de constructeurtitel en de Brit Jenson Button wordt wereldkampioen!

Seizoen 2010

In ’10 zijn er minder drastische hoofdveranderingen toegepast door de bond dan in het jaar voorheen. Dit jaar worden er met smallere voorbanden gereden. Daarnaast mag er voortaan ook niet meer getankt worden tijdens de race. Geen tankbeurt betekent een 100 liter grotere tank en automatisch ook een zwaardere auto; de gewichtsverdeling komt verder naar achter te liggen. Tevens mogen er maar 11 setjes banden tijdens één raceweekend worden gebruikt. Alle veranderingen hebben gevolgen voor de aerodynamica, wielbasis, zwaartepunt, grip, maar het belangrijkste is nog wel de racetactiek, allemaal afwegingen die technici, ingenieurs en strategen moeten maken. En dit is wat voor mij de sport zo interessant maakt (op de brullende motoren en de sexy pitbabes na ;p). Vele rijders zijn overigens flink gehusseld van hun werkgever. Eén van de opmerkelijkste ‘transfers’ zijn die van Fernando Alonso naar Ferrari en Jenson Button naar Mclaren. Met de komst van Button zal er een pittige tweestrijd plaatsvinden bij Mclaren. Niet alleen strijden de huidige wereldkampioen Button en voormalig wereldkampioen Hamilton met elkaar, maar ook hun vriendinnen Jessica Michibata (lingeriemodel) en Nicole Scherzinger (zangeres) zullen onderling uitvechten wie de meeste aandacht krijgt van de media.

 

En Michael Schumacher rijdt dit jaar overigens niet voor Ferrari, met wie hij zijn grote successen heeft behaald; hij zal voor Mercedes GP gaan rijden. Juist zijn rivaal Alonso rijdt voor ‘zijn’ Ferrari. Met de 4 laatstgenoemde wereldkampioenen in het veld zal er een felle strijd plaatsvinden op de baan. Ook is er dit jaar een Nederlands-Chinees tintje te vinden in de Formule 1; Ho Pin Tung is dit jaar actief in de koningsklasse van de autosport. Hij fungeert als test- en reserverijder bij Renault.

De dertien teams die in 2010 op de startgrid komen te staan zijn: McLaren, Mercedes GP (voorheen Brawn GP), Ferrari, Renault, Red Bull Racing, Toro Rosso, Force India, BMW Sauber, Williams, Hispania Racing, Lotus en Virgin Racing. Laatst genoemden zijn drie debutanten. Door de komst van deze teams en de bijbehorende coureurs wordt het deelnemersveld vergroot tot zesentwintig coureurs. Met de komst van de nieuwe deelnemers is de puntentelling ook op de schop gegaan. Coureurs die tijdens de race in de top-10 eindigen krijgen nu WK-punten toegedeeld. Ook voor een behaalde overwinning krijgen de coureurs meer punten: 25 om 10 punten. Verder wordt er dit jaar voor het eerst in Zuid-Korea geracet en is de Grote Prijs van Canada weer aan de kalender toegevoegd.

 

 

F1 kalender 2010:

Datum  Grand Prix 
14 maart 2010 Bahrain
28 maart 2010 Australië
04 april 2010 Maleisië
18 april 2010 China
09 mei 2010 Spanje
23 mei 2010 Monaco
30 mei 2010 Turkije
13 juni 2010 Canada
27 juni 2010 Europa (Valencia)
11 juli 2010 Engeland
25 juli 2010 Duitsland
01 augustus 2010 Hongarije
29 augustus 2010 België
12 september 2010 Italië
26 september 2010 Singapore
03 oktober 2010 Japan
17 oktober 2010 Zuid-Korea
31 oktober 2010 Abu Dhabi
14 november 2010 Brazilië

De grote vraag dit seizoen is: Wie wordt er wereldkampioen ’10? Met onder andere de rentree van 7-voudig wereldkampioen Michael Schumacher wordt dit een zeer interessant seizoen; wordt hij dit jaar wellicht voor de achtste keer wereldkampioen? Zijn het één van de andere drie (voormalige) wereldkampioenen die het hem lastig gaan maken of vergeet men rekening te houden met de underdogs? Wat ik je in ieder geval wél kan vertellen is dat dit een mooi en spannend seizoen gaat worden en veel spektakel zal opleveren! Mis de openingsrace in Bahrain niet! (13:00 Nederlandse tijd op BBC/RTL7/Sporza)

By Endriean

GEEN REACTIES