Lekkere broodjes en coole sixpacks Cha Sieuw Pao,Zilvervliesrijst, Sashimi, Paksoi en Aardbeien. Wat hebben deze producten met elkaar gemeen? Ja je kunt ze eten natuurlijk maar is dat in deze periode wel verstandig?

Waarschijnlijk denkt de gemiddelde Aziaat dat dit stukje over eten gaat. Helaas voor jullie foodies gaat het dit keer minder over eten en meer over gezondheid. Want de zomer breekt aan en dat betekent stoere T-shirts en wasbordbuikjes voor de heren en sexy topjes en slank tailles voor de dames. Het weer begint al mooi te worden dus de zomerse outfits liggen misschien al klaar maar weet je wel zeker dat je er nog in past? Alhoewel we geen strenge winter hebben gehad is onze vetreserve toch nog gegroeid. Hoog tijd om hiervan af te komen en met een strakke buik de zomer in te gaan.

Omdat ik iets meer spiermassa heb dan de gemiddelde persoon word ik wel eens benaderd met vragen over hoe men af kan vallen of meer spier- massa kan kweken. Nu moet je niet meteen de bladzijde omslaan omdat je denkt dat ik met saaie fitnessoefenin- gen kom of een SonYa Ba Ke-dieet uitleg. Sterker nog, afgelopen maan- dag was ik voor het eerst in een fitnesszaal met een paar studiegenoten die al een tijdje fitnessen. Ze deden een aantal oefeningen voor en lieten mij uiteindelijk ook aan wat gewichten en duwen en trekken. Saaie boel, niet echt iets voor mij. Als ik met zware gewichten wil sjouwen dan ga ik wel aan de slag als magazijnmedewerker. En diëten…zelf hou ik te veel van eten om mij aan een strikte voedingspatronen te houden. Maar toch kun je zonder een dieet gezonder eten.

Allereerst moet je weten hoe je lichaam ongeveer werkt. Heel simpel gezegd heb je om te kunnen functioneren energie nodig (calorieën). Benodigde hoeveelheid voor mannen is 2500 kcal en voor vrouwen 2000 kcal. Dat neem je in de vorm van eten in. Maar als je teveel energie inneemt dan je verbruikt wordt de overige energie in vet omgezet en opgeslagen als de beruchte zwembandjes. Daarom moet je zorgen dat je niet meer energie binnen- krijgt dan dat je verbruikt. Dat betekent minder calorieën maar niet perse dat je een dieet moet volgen. Naar mijn mening werkt een dieet niet omdat je teveel moet veran- deren in je dagelijks leven, hierdoor is het dus moeilijk vol te houden. Kleine aanpassingen op nemen in je dagelijkse routine heeft meer nut. Uiteindelijk moet je wel meer bewegen om je vetreserves kwijt te raken maar hieronder zijn een paar handige tips die je zelf kunt uitproberen en voor je het weet zie je een sixpack verschijnen op je buik.

Vermijd caloriebommen
Frisdrank bevat erg veel suiker en dus ook energie. Eén groot glas bevat ongeveer 60 calorieën. Vruchtensap lijkt een beter alternatief maar ook daarin zit ongeveer even- veel energie. Drink dus liever water of thee (geen zoete icetea). Ook gebakjes en bijvoorbeeld Cha Sieuw Pao bevatten veel energie die je niet altijd nodig hebt. Ook zit er niet veel voedingsstoffen in de witte deeg.

Eet anders
Normaal gesproken eten mensen 3 grote maaltijden per dag. Je lichaam krijgt dan een grote hoeveelheid energie binnen die je niet meteen allemaal nodig hebt. Koolhy- draten worden dan als vet opgeslagen. Het is beter om 6 kleinere maaltijden te nuttigen. Je moet eten om het honger gevoel te stillen, dan heb je geen last van een “vol” gevoel en je wordt niet suf. In de ochtend moet je je lichaam opladen voor de rest van de dag dus ontbijt goed! Zo krijg je ook niet snel de neiging om een tussendoortje te nemen als je op werk of school zit. In de avond heb je niet zoveel energie nodig dus dan is het eigenlijk helemaal niet logisch om uitgebreid te dineren. Trouwens als je vaak veel eet dan rekt je maag uit en je buik wordt groter doordat je buik en je ingewanden je buikspieren naar voren duwen. Vervang af en toe witbrood en witte rijst door volkoren producten zoals crackers of zilvervliesrijst. Hier zitten meer voedingsstoffen in en je zit er sneller vol van.
Een andere manier om je honger te stillen is door fruit te eten als tussendoortje. Het is lekker er zit vaak druivensuiker in fruit dat je direct energie geeft. Dit wordt sneller opgenomen door je lichaam waardoor het niet snel opgeslagen wordt als vet. En stukjes aardbei door je cornflakes is heerlijk! Tijdens maaltijden meer groente eten dan vlees of deeg is ook een manier om je inname van te veel calorieën te beperken. Eet dus niet alleen de eend of cha sieuw maar ook de paksoi eronder. Probeer ook minder vettig te eten. Bereid eten met minder olie door te stomen, roerbakken en koken. Je lichaam heeft vetten nodig maar te veel is niet goed. Een goed alternatief is sashimi. Vooral tonijn en makreel bevatten veel goede vetten. Als je weet wat je eet dan hoeft dit helemaal niet zo inspannend te zijn maar het is wel effectief.

Beweeg meer
Uiteraard kan minder eten alleen niet leiden tot een mooiere buik. Je zult ook je spieren moeten gebruiken anders zal je buik niet strak worden. Ten eerste moet je eerst je vet zien kwijt te raken voordat je spieren wilt kweken. Vet verbranden doe je door je spieren langdurig te gebruiken in plaats van kortstondig intensief. Dus in plaats van kort te sprinten, lang te joggen. En in plaats van een paar keer hele zware gewichten op tillen meerdere keren minder zware gewichten optillen. Dit principe kun je ook gebruiken in het dagelijks leven zoals achter je bureau. Til af en toe je voetjes van de grond en laat ze in de lucht, span goed je zo lang mogelijk buikspieren aan en doe het een aantal keer. Meer bewegen kun je ook doen door niet de lift of de roltrap te nemen maar gewoon lekker traplopen. Drink veel water, dit is goed voor je stofwisseling maar hierdoor moet je ook vaker naar het toilet lopen. Alle kleine beetjes helpen. Voor buikspieroefeningen raad ik wel crunches aan. Dit is heel simpel en je hebt geen gekke apparaten nodig. Ga met je rug op de grond liggen. Buig je knieën en zet je voeten stevig op de grond. Zet je handen op je buik en span je buikspieren aan zodat je bovenlichaam omhoog komt. Hou dit 5 tellen vast en zak dan weer terug naar de grond maar raak met je rug de grond niet aan zodat je buikspieren gespannen blijven. Een paar setjes per dag en na letterlijk 1 week merk je al verschil. Als je niet zo’n fanatiekeling bent, probeer dan stap voor stap deze tips toe te passen in je dagelijks leven en je zult merken dat je er profijt van krijgt.

GEEN REACTIES