Het is niet gek dat meer dan 90% van alle goede voornemens falen. Ze zijn té ambitieus, vaak niet realistisch en daardoor zonde van de tijd. Wat is de gouden formule om juist wel alle goede voornemens te behalen.

Hoe komt het dat goede voornemens nooit gehaald worden
Uit de statistiek goede voornemens blijkt dat slechts 8% van de Nederlanders altijd succes heeft met het behalen van de goede voornemens:

goede-voornemens-statistiekWat is de reden dat slechts 8% van de mensen wel in staat is om altijd succesvol is om consequent hun goede voornemens te behalen? Het heeft voornamelijk te maken met goede voornemens op te stellen en deze ook menen en niet alleen willen uitvoeren omdat dit slechts een voornemen is.
De meest gemaakte fouten van goede voornemens
Vaak denkt men dat goede voornemens zinloos zijn. Sommige standaard voornemens gelden voor iedereen maar zijn niet voor iedereen haalbaar of realistisch. Ik zal ze hier proberen uit te leggen, zodat jij voornemens kunt hebben die wel haalbaar en realistisch zijn.

Om inzicht te geven wat mijn goede voornemens waren van vorig jaar en ik zal daarbij analyseren wat er fout aan was en waarom ze gedoemd waren om te falen.

Dit waren mijn goede voornemens van 2016:
Vaker naar de sportschool gaan, op tijd naar bed, vaker met vrienden afspreken, meer contact onderhouden met buitenlandse vrienden, vaker naar festivals & minder naar feesten en ik proberen meer te focussen op werk en alle projecten die lopen.

Denk je dat het haalbaar was? Ik zal je verklappen dat het niet gelukt is. Hieronder leg ik je uit waarom:

Stap 1: Goede voornemens als uitstelgedrag

In plaats van een resultaat moet je een doel bedenken. Dit zou je dan niet als goed voornemen moeten gebruiken, maar om voor jezelf te gebruiken om erachter te komen wat je echt wilt. Dus niet vaker naar de sportschool maar neem als einddoel fitter te worden (bv. 5 kilo afvallen, de 10-16km uitlopen of misschien een strakkere buik). Deze doelen zijn meetbaar en met de juiste voorbereiding ook realistisch.

Stap 2: Kies korte- en lange termijn doelen
Dit is echt belangrijk! Het is logisch als je lange termijn doelen hebt, dat je deze moet opdelen in korte termijn doelen. Kortom breek alles op in kleine stukjes. Zorg ervoor dat de doelen realistisch, specifiek en meetbaar is. Ga bijvoorbeeld bewuster eten (geen patat), begin met 1 keer hardlopen of 1 keer naar de sportschool en voer dit elke maand/kwartaal rustig op.

Stap 3: Identificeer struikelblokken en pas tussentijds aan
Belangrijk is om je huidige niveau in te schatten. Bedenk waar jij je comfortabel bij voelt en wat je vorig jaar al deed. Begin dan om hier een activiteit aan toe voegen of een aanpassing te maken. Zo kan je na een maand of kwartaal beter inschatten: wat jouw struikelblokken zijn, voorzichtig evalueren of een einddoel te ambitieus en dit tussentijds aan te passen om toch te kunnen realiseren.

Stap 4: Voorkom negatieve feedback
Soms is het handig om negatieve feedback uit je omgeving te minimaliseren. Het is makkelijker om jouw omgeving te veranderen, dan de feedback om je heen of nog belangrijk hoe jij jezelf voelt.

Stap 5: Omring je met positieve mensen
Probeer je dus vooral te omringen door positieve mensen die het goed met je voor hebben en misschien zelfs proberen en steunen om jouw einddoelen te behalen. Als je je omringt met mensen die al op de goede weg zitten, dan neem je onbewust hun vaardigheden over.

Stap 6: Houdt je voortgang bij in een app
Tegenwoordig zijn er veel apps die jou ondersteunen in het behalen van doelen of goede voornemens. Die kunnen je helpen met het meten, opschrijven en analyseren van doelen.

Stap 7: Naam een coach of vraag je grote voorbeeld om hulp
Het kan erg confronterend zijn om hulp te vragen of jouw persoonlijke resultaten te delen. Een coach, trainingsmaatje of jouw grote voorbeeld zouden aan de hand van de resultaten tips kunnen geven, een keer samen met je trainen of zelfs motiveren om wel de doelen te behalen. Dit kan overigens iedereen zijn: een vriend/trainingsmaatje, een familielid of zelfs een sport/personal coach.

Hopelijk heb ik jou 7 simpele stappen gegeven om goede voornemens te realiseren in 2017. Wat zijn mijn goede voornemens? Fitter worden, vaker nee zeggen, op tijd komen en ook mijn afspraken die ik toezeg nakomen. Ambiteus? Heel erg, maar ik heb verschillende coaches die op de specifieke punten mij ondersteunen!

By Melvin (volg mij op Instagram & Snapchat)

Reageer op dit artikel

Laat als eerste een reactie achter.

Abonneren op
avatar
wpDiscuz