Wij zijn benaderd door Eurosonic Noorderslag om een report te maken van een uniek festival. Dit festival dat inmiddels al in hun 30e editie is kenmerkt zich doordat het een Europese platform is voor opkomende bandjes. In meer dan 15 locaties tegelijkertijd en ook in de openlucht wordt er gespeeld en het niveau is hoog. Ook al heb je geen festival ticket dan kan je nog steeds van de sfeer proeven of naar de openlucht stage gaan waar de grotere acts staan ingepland.

Vrijdagavond zes uur reden we weg. Het was twee uur rijden vanaf Amsterdam en om 20.30u stond de engels/Nederlandse band Causes op het programma. Bekend van hitjes zoals Walk on water en Teach me how to dance with you. Eerst moesten we onze bandjes ophalen bij de Persbalie op de Damsterplein (ergens in het centrum). Er stond helemaal geen rij dus lekker op tijd naar Causes! Zeker een pluspunt voor Eurosonic dat pers/guest bandjes zo goed is geregeld!

Instagram: onze persbadge met fotorechtenInstagram: Onze bandjes een goed team komt altijd paren

Causes
Naar deze act hebben we erg naar uitgekeken. Meezingers zoals Walk on water en teach me how to dance bood een goed voorteken voor hun optreden. En ze hebben aan alle verwachtingen voldaan. Ze speelden op de Damsterstage op verrassend genoeg de Damsterplein. Er waren veel mensen afgekomen voor dit concert maar er was altijd nog plek om naar voren te kruipen voor de late fans. De bas stond net iets te hard maar dat hield het publiek niet tegen om mee te zingen en mee te dansen. Het eerste concert van de avond was zeker een goede start van het festival.

Causes Live on Stage op het Damsterplein (Eurosonic Noorderslag)

The sweet life society
Ondertussen werd het alleen maar kouder en kouder in de mooie binnenstad van Groningen. Dus we zijn even de warmte gaan opzoeken tegenover de Damsterstage namelijk de Jack Daniel’s Barn. En wat werden wij daar onverwachts blij verrast met een act dat heet The sweet life society. 3 blazers, een DJ, een MC, een rapper en een zangeres met weer swag dan de meeste rappers vormden deze act. En wat een energie hadden zij. zij gingen van reggae naar drum n bass, van ballads naar hip hop, van funk naar Balkan muziek. Één groot feest dus. En het publiek sprong en danste zo hard mee dat winterkleding niet meer nodig was. De optreden werd afgesloten alsof we op een Griekse bruiloft waren. Heel de zaal ging arm in een arm in een grote cirkel dansen wat eindigde op een mini moshpit. Je zag de teleurstellende blikken van het publiek toen het optreden echt afgelopen was. En wat waren wij vereerd dat wij dit per ongeluk mochten meemaken.

Foto van de mini moshpit:

We kwamen in een mini-moshpit terecht en dat was

Douwe Bob
Na de feestelijke act in de Jack Daniel’s Barn zijn we weer teruggelopen naar de Damsterstage voor Douwe Bob. Douwe Bob is bekend geworden van het programma Beste Singer Songrwriter maar heeft ondertussen al heel wat hitjes gemaakt met zijn eigen band. Deze goedgeklede zanger had een geheel eigen sound met een snufje Johnny Cash. Wat erg lastig maar ook erg knap is van iemand die bekend is geworden met een televisieprogramma. Ook het publiek is gevallen voor de charmes van deze man in pak; vrijwel iedereen kende de tekst en danste mee. Het is duidelijk dat Douwe Bob zich heeft ontwikkeld tot een man met een duidelijke missie.

Douwe Bob Live On 3FM Stage (Dauwster plein op Noorderslag)

John Coffey
Deze Utrechtse rockband stond op de locatie Eurosonic Air; toegankelijk voor iedereen. Eenmaal daar aangekomen was er geen plek meer in de tent. Er waren veel mensen afgekomen op deze biervangende rockband. Deze band wist het publiek mee te nemen in hun sound en maakten er een mooie circle/moshpit feestje van. Ondanks dat we niet veel konden zien, proefde je wel te sfeer en die was erg goed.

John Coffeu bij Eurosonic Air maakt er wel een feest van

Ocho Macho
Na een vlugge bezoek bij de lokale shoarmatent, wilden we andere locaties bekijken. We zijn naar de Grand Theatre geweest op de Grote Markt. Op dat moment stond de de Hongaarse band Ocho Macho op het podium. Ook een feestband met vooral veel springen en bier gooien op Balkan muziek. En daar bleef het vooral bij. Maar mocht je het nog steeds koud hebben of vermoeide beentjes hebben, heeft de Grand Theatre een Chill out ruimte waarbij je onder het genot van een drankje eventjes kon bijkomen.

Golan
De acts breidden een einde aan en het was tijd voor de DJ’s om het feestje tot de late uurtjes te leiden.We liepen naar de Newscafe; een mooi cafe met een kelder waar menig feestjes gehouden zijn. Daar stond op het programma Golan. Deze Roemeense samenstelling wonnen in hun eigen land Best Electro Award in 2014. Dus dat beloofde wat. Hij heeft een eigen stijl en wist het publiek mee te nemen in mijn muzikale reis. Opvallend was dat de locatie niet vol was en dat de beveiliging eerst de mensen door liet met een perskaartje. Dat was wel een beetje teleurstellend van de dansende festivalgangers. Want rond deze tijd stonden maar een paar acts op het programma waardoor de festivalgangers helaas even in de rij moeten staan om ergens binnen te komen.

Eierbal
We konden natuurlijk niet naar huis gaan zonder het heerlijke en vreemde snack, Eierbal, geprobeerd te hebben. Je kon ze uit de muur halen voor twee euro en onze reporter Melvin was erg benieuwd! Hij vond het een vreemde eerste en tweede hap, maar door de kou had hij aardig trek en was het binnen no-time op. Hij vond het verassend lekker en we gaan het morgen nog een keer proeven.

dit was verassend lekker en een aanrader als je in Groningen bent

En met deze veel belovende act hebben we onze eerste festivalavond/nacht afgesloten. We hebben heerlijk geslapen in een mooi schattig B&B en toen we onze oogjes open deden en naar het prachtige uitzicht wilden kijken, zagen we alleen maar sneeuw. Benieuwd of we de sneeuw overwinnen en weer ons weer laten verrassen met leuke acts van de zaterdag op Noorderslag?

By Tak Ling (takling@asn-online.nl)

PS vergeet niet op Instagram ons live te volgen en alle leuke mensen die we ontmoeten…

Instagram live report van Eurosonic