In de 24 uur dat de CEO van Apple, Tim Cook, heeft bekendgemaakt dat hij homosexueel is, heeft het onderwerp China’s social media gedomineerd, met variaties op het zoekterm “Apple CEO Tim Cook comes out of the closet” meer dan 24 miljoen keer op vrijdag 31 oktober.

De topic #Apple CEO Cook came out# was de nummer 1 hot topic op Sina Weibo, China’s Twitter-achtige microblogging site.
Cook’s bekendmaking kwam als een verrassing voor velen dankzij zijn welbekende gesteldheid op privacy. Hoewel hij nooit openlijk over zijn seksualiteit sprak, wisten Apple watchers en insiders van de tech industrie dat de CEO homoseksueel was.

Cook zegt zelf daarover: “Ik ben al jaren open geweest met vele mensen over mijn seksuele geaardheid. Heel veel van mijn collega’s bij Apple weten dat ik homo ben, en het lijkt geen verschil uit te maken in de manier waarop ze mij behandelen. Natuurlijk heb ik het geluk gehad om te werken bij een bedrijf dat van creativiteit en innovatie houdt, en weet dat het alleen kan floreren wanneer je persoonlijke verschillen omarmt. Niet iedereen heeft het zo getroffen.”

Volgens een rapport van Deloitte verbergt 83 procent van homoseksuele, biseksuele en transgender mensen aspecten van hun identeit. Cook heeft gezegd dat zijn ‘uit de kast komen’ bedoeld is om anderen te helpen.
“Ik zie mezelf niet als een activist, maar ik realiseer me hoeveel baat ik heb gehad door de opofferingen van anderen. Dus als het horen van dat de CEO van Apple homeseksueel is iemand kan helpen tot verzoening te komen met wie hij of zij is, of troost kan brengen aan iemand die zich alleen voelt, of mensen kan inspireren om aan te dringen op gelijkwaardigheid, dan is het waard om mijn eigen privacy te compromitteren.
China’s online reactie op Cook’s bekendmaking is overweldigend, maar het effect op de sales van Apple valt nog te bezien.

[embedyt]http://www.youtube.com/watch?v=w7VqU-Zjwp4[/embedyt]

GEEN REACTIES