Tijdens de jaren die je op de middelbare school zit, maak je veel dingen mee. Het zijn ook de jaren die je de docenten op strengheid kunt testen. Of wat dacht je van spieken tijdens de repetities (zoals de toetsen op de middelbare scholen heten) of de schriftelijke overhoringen (toetsen die minder zwaar tellen dan de repetities, ook wel afgekort als SO)? Of verliefd worden op iemand? Wie is altijd de hardnekkige laatkomer? Wie is altijd de wanordestichter in de klas? Wie maakt nooit zijn huiswerk? Wie zijn je vrienden of vijanden? Wie komt altijd in aanmerking voor een corvee, omdat hij of zij altijd onder de les eet of een kauwgompje kauwt?

De eerste paar dagen van het eerste jaar zijn altijd spannend. Je hebt dan ook veel zin om naar school te gaan. Maar je begrijpt wel dat niet alleen bij mij, maar ook bij heel veel anderen, naarmate het schooljaar voortduurt, de prikkel om naar school te gaan afneemt. Vooral als het te vroeg in de morgen is en je de avond ervoor, of beter gezegd, de nacht ervoor heel laat pas je bed opzocht. Bij de eerste paar dagen merk je ook hoe de medeleerlingen van je klas in elkaar zitten. Ik heb in mijn klas altijd de volgende types gehad: hardnekkige laatkomers, wanordestichters (relschoppers) in de klas, iemand die de school als strafkampen ziet in plaats van een gebouw waarop je kennis kunt komen opdoen. Die werden dus heel vaak gestraft en moesten dus vaak ook nakomen. Ook de best friends forever (bff) onder elkaar weet je uit te vissen. Ze zitten namelijk altijd naast elkaar en altijd achterin de klas. Ook de sollicitanten voor een corvee beurt zijn bekend. Gelijk al op de eerste dag was het raak. Een van de leden van de bff werd naar de conciërge gestuurd om een corvee brief op te halen.

Na verloop van tijd komen de docenten aan de beurt. De relschoppers testen de docenten uit op strengheid door hen uit te dagen. Als een docent zijnde moet je streng zijn en stevig in je schoenen staan en altijd serieus zijn. Als een van deze drie enigszins afwijkt, dan heb je als docent zijnde de komende dagen het wel heel erg moeilijk om les te geven aan een klas waarin deze relschoppers zitten. In het ergste geval raak je, je baan kwijt. De relschoppers in mijn klas hadden tot twee keer toe glorieuze overwinningen geboekt. Ze waren dan ook heel erg trots op zichzelf, want ze hadden een docente Frans weggepest, waardoor wij een jaar lang geen Franse lessen konden krijgen.
Tijdens de SO’s en repetities komen de spiekers uit hun hol. Elke keer waren dezelfde leerlingen betrapt op spieken bij mij in de klas. Op Havo vier moest ik me uiteindelijk als “nooit spieken zijnde” ook aan deze  tactiek verlaten in de hoop om een mooi cijfer te halen. Ik was keihard ‘busted’ tijdens een SO van Maatschappijleer met een stapel papieren onder mijn antwoordenblad. Ik kreeg de stof domweg niet in mijn hoofd. Het bewees dus dat ik niet pro was bij het spieken. Met hard ploeteren wist ik uiteindelijk dit vak af te sluiten met een minieme voldoende.

Hoewel ik een paar meisjes leuk heb gevonden in mijn klas, was er één waarop ik op slag verliefd was toen ik haar zag. Het was alsof ik in een paradijs was toen ik haar zag. Ze was een Asian die in de andere klas zat. Ik wist toen dat het kansloos was om een praatje met haar te maken. Totdat op een dag een klasgenoot van mijn klas in de aula aan mij vroeg waarom ik geen vriendin had. Ik wist deze vraag niet te beantwoorden, waarna hij me vroeg wie van de mensen in de aula ik eventueel leuk vond en dat hij dit voor mij zou regelen. Ik dacht eerst dat hij een grapje maakte en op dat moment kwam dat meisje de aula binnen en wees ik haar aan. Hij ging direct op haar af. Ik stond versteld en wist niet wat ik tegen haar moest zeggen. Hoewel ik daarna nog wel een paar keer op haar afstapte en met z’n tweeën lange en leuke gesprekken heb gehad, liep de pogingen om een verkering aan te gaan met haar toch uit op een fiasco.

Van de brugklas tot Havo vier heb ik nooit vaste goede vrienden gehad. Het waren vooral vrienden waarbij je alleen op school met elkaar ging chillen in de pauze. Niet lang daarna, bijna aan het einde van mijn middelbare schoolperiode leerde ik op een dag een jongen kennen van een andere klas van hetzelfde schooljaar, waar ik nu nog steeds mee omga. Wij waren sinds die dag goede vrienden met elkaar geworden. Hoewel we daarna niet naar dezelfde hogeschool gingen en niet dezelfde opleiding deden, hebben we nog altijd goede contacten met elkaar.

Op de middelbare school heb ik veel dingen meegemaakt. Soms zijn dat minder leuke dingen, zoals bijvoorbeeld betrapt worden tijdens een toets of de mislukte verkering. Maar er zijn natuurlijk ook leuke dingen, zoals lol in de klas hebben, de pauze’s, een goede vriend leren kennen. Maar vooral, de middelbare schooltijd was een periode van grote verandering en veel lachen.

By Randy Gong

GEEN REACTIES